Den första bron över Umeälven var Sörforsbron mellan Sörfors och Brännland. Den byggdes helt i trä mellan 1800-1802. Bron som byggdes tack vare ett samarbete mellan byamännen i Sörfors och Överboda fick en tuff start då den 1803 skadades vid ett ras på den norra sidan av älven och fick åtgärdas de två följande åren.
Redan 1809 var emellertid brons saga all då den brändes 1809 på order av general von Döbeln under svensk-ryska kriget. Detta visade sig vara en överloppshandling då ryssarna istället byggde en flottbro* invid staden.
Det skulle sedan dröja fram till 1877 innan en ny bro kom på plats, även denna i trä. Anledningen till denna långa väntan var såväl ekonomiska på grund av missväxtår men också på att den första bron stod klar inne i Umeå.
Även den nya bron fick en relativt kort levnadsbana då den nuvarande bron stod klar 1912. Kvar finns nu bara en stenpelare som minne.
Den nuvarande brons fundament är i sten från Klabböleberget medan brospannet i järn är sammanfogat med nitar.
* Den ryska flottbron byggdes under ockupationen av Umeå 1809. Umeborna tvingades att bistå med materialet, alltifrån 1 200 timmerstockar till fyrtumsspik, yxor och 300 arbetare. Bygget raserades av vårfloden och revs av ryssarna när de lämnade staden. Den byggdes upp igen av befolkningen, men överlevde troligen inte den kommande vintern och våren.