Självklart skulle även nästa broplan mötas av kritik, läget som vanligt, och den framtida nyttan. Problemet var dessutom att det statliga stödet uteblev när Umeå kommun ville skapa en ny E4-genomfart. Politikerna i kommunerna var oense, men till sist valde kommunen att själva bekosta Kolbäcksbron.
Trängseln på Tegsbron och den dåliga miljön längs Västra Esplanaden var goda skäl för en ny dragning av den tunga genomfartstrafiken på E4. Umeå tätorts fjärde bro möjliggjorde det som skulle bli Östra ringleden.
Kolbäcksbron är, precis som Obbolabron, egentligen två broar som båda landar på Ön. Bron från Tegssidan över Lillån är 170 meter medan den vackra pylonbron över Storån mäter 170 meter.
Kolbäcksbron är ritad av den kända bro- och landskapsarkitekten Inger Berglund som även ritat ett antal broar vid Höga kusten, varit delaktig Öresundsbrons anslutning till Pepparholmen, och ritat Stäketbron i Stockholms län.
Efter tre års byggtid till en kostnad på 120 miljoner kronor kunde bron invigas den 5 september 2001.
Fortfarande var politikerna i kommunen oense om brons framtida användningsmöjligheter. Facit kom några år senare när Trafikverket tog över bron och byggde anslutningar till dåvarande E4. 2012 blev Östra ringleden officiellt E4.