När stambanan genom övre Norrland nådde Vännäs 1891 var Umeå mycket intresserade av en bibana ned till Umeå, eller allra helst ända till Holmsund. Det senare blev alldeles för dyrt ansåg Järnvägsstyrelsen och gick med på att bygga järnväg till den planerade hamnen på ön Storsandskär. För att nå ön byggdes en 300 meter lång bro med 40 spann över Umeälven. Den var en av Sveriges längsta broar när den byggdes.
Järnvägen nådde Umeå 1896 och två år senare var bron och järnvägen fram till Storsandskär klar. Någon hamn byggdes emellertid inte då kostnaderna för muddring, som enligt avtal skulle bekostas av Umeå stad, blev dem övermäktiga. Staten var heller inte sugna att stå för kostnaderna varför såväl järnvägslinje som bro revs 1910. Det skulle sedan dröja 200 år innan Storsandskär åter fick en av Sveriges broförbindelser när Umeälvsbron invigdes.
En del av banvallen kom dock till användning då järnvägen till Holmsund, där hamnen till sist hamnade, byggdes. Den togs i drift 1921 och invigdes året därefter.