Färdigställandet av den senaste bron över Umeälven, Baggbölebron, och den så kallade västra länken som invigdes i slutet av 2024 är kulmen på den mest segradragna debatten i kommunens historia.

Tanken på en dragning av E4 runt Umeå på den västra sidan hann bli dryga 30 år innan länken kunde invigas. Det är nästan ogörligt att beskriva debattens alla turer innan invigningen den 11 november 2024.

Debatten kring själva bron gällde, nästan som vanligt, läget. Vägverket presenterar 2002 tre alternativa vägförslag, ett inre läge med tunnel, ett yttre läge Öster Prästsjön samt ett kombinationsalternativ av dessa lägen. 10 år senare slås det yttre läget fast och tanken var att bron skulle stå klar 2021.

Hösten 2020 kom händelsen som fick tidsplanen att spricka. En 250 meter lång brodel som väger hela 1 400 ton skulle skjutas ut mot nästa bropelare när en vital del brast och brodelen närmast skenade, tappade landfästet och la sig över två bropelare.

Det blev till sist en tuff teknisk utmaning att rädda brodelen och bygga klart bron. Färdigställandet av den 530 meter långa bron beräknades vara klart i slutet av 2023 vilket då också beräknades försena hela västra länken.

Bron försening visade sig emellertid inte vara den avgörande orsaken till länkens försening. En annan del fick till sist smeknamnet Vägdjäveln då det skulle drygt 2000 dagar att bygga väg över Röbäcksslätten.